Det är enkelt att designa egna logotyper med Illustrator. Det finns många olika verktyg och metoder som man kan använda för att skapa unika och personliga logotyper. Man kan till exempel börja med att skissa ut sina idéer på ett papper, sedan göra om dem till digitala illustrationer i Illustrator. Eller så kan man välja att direkt börja skapa sin logo i programmet. Oavsett hur man gör, så finns det många olika verktyg och effekter som man kan använda för att göra sin logo precis som man vill ha den.
Gör ditt eget logo med Illustrator – en guide
Logoer är ett viktigt verktyg för varumärkesbyggande och marknadsföring. Med en snygg och professionell logga kan du skapa ett starkt intryck hos kunder och partners. Att designa en logga med Adobe Illustrator är relativt enkelt, så länge du har lite grundläggande kunskaper i programmet. I den här guiden går vi igenom steg-för-steg hur du kan skapa ditt egna unika logo i Illustrator.
Först och främst måste du titta på ditt varumärkes identitet – vem ni är, vad ni gör och vilken typ av publik ni riktar er mot. Det hjälper att ha en bra idé om detta innan du börjar med någon form av design, så att resultatet blir mer genomarbetat och relevant. Nackdelen med att använda Illustrator för logo-design är dock att det tar lite tid att lära sig programmet ordentligt, så se till att ha tålamod!
Nu när du vet mer om vad som krävs för att designa din logga i Adobe Illustrator, är det dags för den praktiska delen! Följ de olika stegen nedan:
Så här designar du ett snyggt logo i Illustrator
Det finns ett antal saker du bör tänka på när du designar ett logo i Illustrator. Först och främst, försök hålla det enkelt. Detta innebär att inte försöka packa in för mycket information i ditt logo. Se till att använda färger som passar ihop och som representerar din verksamhet på ett positivt sätt. En bra idé är att använda max två-tre färger i ditt logo. Se till att texten är lättläst och använd ganska enkla typsnitt. Det är också viktigt att skapa ett unikt logo som inte liknar något annat. Slutligen, se till att testa ditt logo på olika medier innan du bestämmer dig för det slutgiltiga utseendet.”
Designa din egen logotyp – steg för steg
Designa din egen logotyp – steg för steg
1. Välj en typ av logotyp. Det finns två huvudsakliga typer av logotyper: textbaserade och symbolbaserade. Textbaserade logotyper innehåller bara ord, medan symbolbaserade logotyper använder bilder för att skapa en associering till varumärket. Ibland kan det vara lämpligt att kombinera dessa två typer, men i de flesta fall är det bäst att välja en av dem.
2. Gör ditt val av font och textfärg(er). Titta på andra logotyper i samma bransch som din egen företagare verksamhet, och se hur deras textval ser ut. Du vill inte ha exakt samma font som alla andra, men du vill inte heller sticka ut på fel sätt; prova några olika alternativ tills du hittar något som passar din verksamhet och ditt varumärke identitet perfekt. När det gäller textfarger, again,se till att inte välja något som redan är upptaget av another company in your industry; istället prova att använda farger som passar den image you want to create for your business .
3. Designa din egen unika symbol eller logo-ikon . Detta är oftast den svåraste delen av processen -att komma på en visuell representation av ditt varumärke som fortfarande ser professionell ut och representerar allt du vill att ditt företag skall stå för . Enkelheten ä r ofta b est ,som Apple ’s ikonisk a Apelsin , Nike’s Swoosh ,or McDonald’s golden arches ; mest komplex a logos tend to be harder to remember and less versatile ( which can be problematic when it comes down to using them on things like marketing materials or promotional products ) . Brainstorm some ideas with friends or colleagues ,and don’t be afraid to try out a few different concepts before settling on the one that’s perfect for your brand identity .
Hitta inspiration till ditt nya logo
Det finns flera olika ställen du kan leta efter inspiration när det gäller att hitta ett nytt logo. Ett bra ställe att börja är på logotypbyråers hemsidor, där man ofta kan se deras olika tjänster och tidigare arbeten. Detta kan ge dig en uppfattning om vad som är möjligt och vad för sorts logotyper de har skapat tidigare. Det är också en bra idé att ta reda på vilka kunder de har haft, så du vet om deras portfolio passar din verksamhet.
En annan plats du kan leta efter inspiration är designbloggar och tidskrifter, där det ofta publiceras artiklar med tips för logo- och webdesign. Hitta en blogg eller tidskrift som specialiserar sig på just den typ av design du är intresserad av (till exempel corporate identity) för bästa resultat. Prenumerera gärna på flera olika bloggar/tidskrifter så du alltid har tillgång till den senaste informationen inom designvärlden.
Naturligtvis finns det också möjlighet att hitta inspiration fritt på internet – antingen genom att söka direkt efter “logo inspiration” i Google eller via sociala medier som Pinterest (därefter kan man spara ner de logos man gillar bst).
Tips för att designa smarta och användarvänliga logotyper
När det gäller logodesign är det viktigt att tänka smart och användarvänligt. Här är några tips för hur du kan designa en logo som både ser bra ut och fungerar på olika plattformar:
1. Keep it simple – En av de viktigaste aspekterna av en bra logo är att den ska vara enkel och lätt att komma ihåg. Försök inte packa in för mycket information i logotypen, eftersom det bara kommer att göra den mer svårförståelig.
2. Använd färg med omsorg – Medan färg kan vara ett effektivt sätt att skapa ett starkt visuellt intryck, bör du använda den med omsorg. För många färger i logotypen kan göra den svårläslig och ofokuserad. Valfrihet av två eller tre harmoniserande fester är often the best policy.
3. Skapa en unik form – Formen på din logo bör vara unik men samtidig intuitiv så att folk ligger snabbare associerade till ditt varumarken genom densamma . Generell rule of thumb : ju mindre element , desto bilderbokslogotyp mer tid tar det vanliga personer se dem som representativa av ditt bolag . Detta inneb?r dock inte alls betydelsefull information om huruvida du vill inkludera text i din logotyp ( vi ?? ll kommas tillbaka till senare ) .
4. Think long term – Design your logo with longevity in mind . This means avoiding any trends or styles that are likely to date quickly . Your logo should be timeless and classic , so that it can be used for many years to come without looking dated .